Ogólne Warunki Sprzedaży
§ 1. Słownik.
- Sprzedający - KIESEL POLAND Sp. z o.o. z siedzibą w Piekarach Śląskich.
- Produkty - towary, tj. części i podzespoły oraz usługi znajdujące się w ofercie handlowej Sprzedającego ilekroć w OWS mowa o wydaniu czy dostarczeniu Produktu należy przez to rozumieć także wykonanie usługi.
- Kupujący - osoba fizyczna, prawna oraz inna jednostka organizacyjna nabywająca produkty od Sprzedającego, także osoba przez niego upoważniona do wykonywania czynności celem realizacji zamówienia.
- OWS - Ogólne Warunki Sprzedaży.
§ 2. Postanowienia ogólne.
- Niniejsze OWS mają zastosowanie do zamówień zawieranych przez Sprzedającego, z Kupującymi w zakresie sprzedaży Produktów.
- OWS nie obowiązują tylko w przypadku złożenia wyraźnego oświadczenia w formie pisemnej przez Sprzedającego o ich nieobowiązywaniu.
- Sprzedający nie jest związany w żadnym zakresie ogólnymi warunkami zamówień, wzorcami zamówień czy regulaminami, które stosowane są przez Kupującego, chyba że w drodze wyraźnego pisemnego oświadczenia wyraził zgodę na ich obowiązywanie.
- Strony mogą odstąpić od poszczególnych bądź wszystkich postanowień wynikających z niniejszych OWS w drodze porozumienia zawartego w formie pisemnej pod rygorem nieważności.
§ 3. Przedmiot i przyjęcie zamówienia.
- Przedmiotem zamówienia jest określony Produkt oferowany do sprzedaży przez Sprzedającego.
- Złożenie zamówienia przez Kupującego jest równoznaczne z zaakceptowaniem postanowień niniejszych OWS.
- Jeżeli złożone zamówienie zawiera postanowienia sprzeczne lub nieuregulowane OWS lub oferta to postanowienie takie wiąże Sprzedającego tylko w wypadku gdy pisemnie, faksem, pocztą elektroniczną zaakceptuje on ich treść.
- Kupujący składający po raz pierwszy zamówienie, na żądanie Sprzedającego zobowiązuje się wraz z zamówieniem dostarczyć Sprzedającemu kopię następujących dokumentów: wypis z Ewidencji Działalności Gospodarczej lub odpis aktualny z KRS Kupującego, decyzja o nadaniu Kupującemu numeru identyfikacji podatkowej, zaświadczenie Urzędu Skarbowego oraz ZUS o nie zaleganiu z zobowiązaniami wobec tych instytucji.
- Moment rozpoczęcia realizacji zamówienia uznaje się z chwilą dokonania przez Sprzedającego „Potwierdzenie zamówienia” w formie pisemnej, faksem lub pocztą elektroniczną.
- Na podstawie „Potwierdzenia zamówienia”, Sprzedający zobowiązuje się przenieść na Kupującego własność towaru lub wykonać usługę, a Kupujący zobowiązuje się przyjąć Produkt oraz zapłacić Sprzedającemu cenę.
§ 4. Warunki dostawy Produktu.
- Wydanie Produktu następuje w miejscu i w sposób wskazany przez Sprzedającego.
- W przypadku odbioru osobistego Produktu przez Kupującego, Kupujący zobowiązany jest do odbioru Produktu w terminie do 7 dni roboczych od dnia poinformowania Kupującego drogą pisemną, faksem lub pocztą elektroniczną o gotowości Produktu do odbioru.
- Za moment zakończenia realizacji zamówienia uznaje się chwilę wydania Produktu Kupującemu lub przewoźnikowi.
- Ryzyko przypadkowej utraty i/lub uszkodzenia Produktu przechodzi na Kupującego z chwilą wydania Produktu Kupującemu lub przewoźnikowi.
- Kupujący zobowiązany jest do niezwłocznego zbadania Produktu, a w przypadku stwierdzenia niezgodności ze złożonym zamówieniem lub fakturą, niekompletności, ubytku lub uszkodzenia zgłoszenia faktu tych okoliczności Sprzedającemu w ciągu 24 godzin od momentu odbioru Produktu w formie pisemnej, faksem lub pocztą elektroniczną pod rygorem utraty uprawnień odszkodowawczych. W szczególności Kupujący zobowiązany jest do zbadania przesyłki i w przypadku naruszenia zabezpieczeń, uszkodzenia opakowania lub niezgodności liczby paczek z liczbą ujawnioną w liście spedycyjnym, ma prawo odmówić przyjęcia przesyłki. Jeżeli Kupujący stwierdzi, że ubytek lub uszkodzenie nastąpiło w czasie przewozu, dokona wszelkich czynności niezbędnych do ustalenia odpowiedzialności spedytora pod rygorem utraty uprawnień odszkodowawczych.
- Kupujący zobowiązany jest współdziałać ze Sprzedawcą przy realizacji zamówienia, tj. w szczególności odebrać Produkt w miejscu i terminie realizacji zamówienia. W przypadku braku współdziałania Kupującego przy realizacji zamówienia, Sprzedający może:
- a.) sam sporządzić protokół odbioru Produktu oraz pozostawić towar wg. swojego wyboru bądź w swojej siedzibie bądź w innym miejscu - na koszt i ryzyko Kupującego oraz domagać się zapłaty całości ceny i kosztów przechowywania.
- b.) odstąpić od realizacji zamówienia, zatrzymując zaliczkę i zachowuje roszczenie o odszkodowanie za szkody przewyższające wysokość zatrzymanej zaliczki tj. w szczególności obejmującej utracone zyski oraz koszty poniesione w związku z przystąpieniem do realizacji zamówienia.
Równocześnie Sprzedający zastrzega sobie prawo wstrzymania realizacji pozostałych zamówień bez ponoszenia jakichkolwiek kar z tytułu opóźnionych dostaw.
- O ile strony nie postanowią inaczej koszty dostawy i odbioru ponosi Kupujący.
§ 5. Cena.
- Ceny wskazane przez Sprzedającego są cenami netto, do których zostanie dodany obowiązujący podatek VAT i mogą być podane w PLN lub w walucie obcej stosownie do uzgodnień między stronami, dokonanymi na etapie zamówienia i „Potwierdzenia zamówienia”.
- Zapłata ceny przez Kupującego dokonana zostanie na podstawie faktur VAT wystawionych przez Sprzedającego zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami w terminie tam wskazanym lub w przypadku braku wskazania w terminie 14 dni od dnia wystawienia. Za datę zapłaty uważa się datę uznania należności w pełnej kwocie na rachunku bankowym Sprzedawcy lub wpłaty gotówki w kasie.
- Zapłata ceny nie może być dokonana przez Kupującego w formie kompensaty lub potrącenia bez pisemnej zgody Sprzedającego.
- Zapłata zostanie wykonana przez Kupującego:
- a.) przelewem na rachunek bankowy Sprzedającego umieszczony na fakturze.
- b.) gotówką w Kasie, w siedzibie Sprzedającego.
- W razie opóźnienia przez Kupującego płatności, Sprzedający będzie miał prawo wstrzymać realizacje kolejnych dostaw oraz do zmiany warunków płatności przy realizacji następnych zamówień Kupującego bez ponoszenia jakiejkolwiek odpowiedzialności z tego tytułu.
- Przystąpienie przez Sprzedawcę do realizacji Zamówienia może być uzależnione od wpłacenia przez Kupującego zaliczki. Zaliczka ulega zaliczeniu na poczet ceny. W przypadku gdy do realizacji zamówienia nie dojdzie z jakichkolwiek przyczyn leżących po stronie Kupującego, kwota zaliczki nie podlega zwrotowi. W szczególności w przypadku odstąpienia przez Kupującego od zamówienia kwota zaliczki ulega zaliczeniu na poczet odstępnego, zgodnie z § 5 pkt. 3 OWS. Nie wyłącza to możliwości dochodzenia przez Sprzedawcę odszkodowania za szkody przekraczające wysokość uiszczonej zaliczki.
- Przejście własności towarów na Kupującego następuje z momentem uiszczenia przez Kupującego całości ceny.
§ 6. Opóźnienie realizacji zamówienia oraz odstąpienie od zamówienia.
- Do dnia wskazanego jako dzień realizacji zamówienia Sprzedawca może odstąpić od realizacji zamówienia. Odstąpienie takie powinno być w formie pisemnej (także faksem, pocztą elektroniczną).
- W takim przypadku w terminie 14 dni od dnia odstąpienia Sprzedawca zwróci Kupującemu kwotę uiszczonej zaliczki. Kupującemu nie przysługują z tytułu odstąpienia przez Sprzedawcę od realizacji zamówienia żadne dodatkowe roszczenia.
- Odstąpienie od zamówienia przez Kupującego może nastąpić jedynie za zapłatą odstępnego, przy czym jako odstępne traktuje się uiszczoną przez Kupującego zaliczkę. W przypadku odstąpienia od zamówienia przez Kupującego Sprzedawcy przysługuje uprawnienie do dochodzenia odszkodowania za szkody przekraczające wysokość odstępnego.
- Do dnia wskazanego jako dzień realizacji zamówienia Sprzedawca może pisemnie (faksem, pocztą elektroniczną) zaproponować Kupującemu zmianę warunków realizacji zamówienia. W przypadku nie przyjęcia przez Kupującego nowych warunków Sprzedawca może od realizacji zamówienia odstąpić, poprzez złożenie stosownego oświadczenia na piśmie (także faksem, pocztą elektroniczną). Pkt. 2 stosuje się odpowiednio.
- Sprzedający zastrzega sobie prawo do zmiany daty dostawy Produktu. O powyższym, Sprzedający niezwłocznie zawiadamia Kupującego.
- W przypadku zaistnienia okoliczności, o których mowa w ust.1, Sprzedający nie ponosi żadnej odpowiedzialności za ewentualne straty powstałe po stronie Kupującego i/lub jego kontrahentów.
- Zmiana terminu dostawy Produktu o okres do 30 dni nie stanowi podstawy do odstąpienia przez Kupującego od złożonego zamówienia.
- Odstąpienie może nastąpić na podstawie oświadczenia Kupującego, złożonego w formie pisemnej, w terminie 7 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających odstąpienie.
- W przypadku rezygnacji przez Kupującego z zamówienia przyjętego do realizacji, Sprzedający upoważniony jest do żądania od Kupującego zwrotu wszelkich kosztów poniesionych przez Sprzedającego w związku z przystąpieniem do realizacji przedmiotu zamówienia.
§ 7. Zwrot i wymiana towaru.
- Za zgodą Sprzedającego, może zostać dokonany zwrot lub wymiana towaru jeśli towar jest w stanie nie uszkodzonym oraz w oryginalnym opakowaniu jeśli w takim był sprzedawany.
- Kupujący może wymienić towar na inny jeśli towar został nie odpowiednio dobrany przez Sprzedającego przy czym Kupujący ponosi koszty transportu towaru.
- Kupujący może zwrócić lub wymienić towar na innym jeśli towar został nie odpowiednio dobrany przez Kupującego lub Kupujący rezygnuje z nabycia towaru pod warunkiem uiszczenia opłaty w wysokości 20% wartości ceny brutto zakupionego towaru jako kwoty magazynowania towaru oraz Kupujący poniesie wszystkie koszty transportu towaru.
- Z wnioskiem o wyrażenie zgody na dokonanie zwrotu lub wymiany Kupujący może wystąpić nie później niż w 48 godziny od momentu zakupu towaru.
- Części elektryczne i elektroniczne, oleje, smary, płyny eksploatacyjne, akumulatory i sprężyny gazowe nie podlegają zwrotowi.
§ 8. Rękojmia i gwarancja.
- Odpowiedzialność KIESEL POLAND Sp. z o.o. z tytułu rękojmi za wady jest wyłączona.
- Sprzedający nie odpowiada za wady będące wynikiem zwyczajnego zużycia Produktu, jego niewłaściwego używania lub przechowywania oraz jego zmian, przeróbek lub napraw dokonanych przez podmioty trzecie.
- Reklamacja Towarów jest możliwa jedynie po przedstawieniu właściwego dowodu zakupu.
§ 9. Odpowiedzialność.
- Sprzedający nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe z przyczyn związanych z nabytymi Produktami oraz ewentualne straty pośrednie, jak utracone przez Kupującego zyski, korzyści, itp.
§ 10. Siła wyższa.
- Odpowiedzialność Strony, która wskutek działania siły wyższej nie jest w stanie zrealizować warunków zamówienia, zostaje na czas jej działania wyłączona.
- Pod pojęciem siły wyższej rozumie się zdarzenie, którego wystąpienie jest niezależne od Stron i któremu nie mogą zapobiec, m.in. wojna, stany wyjątkowe, klęski żywiołowe, strajki, działania lub zaniechania producentów Produktu.
- Każda ze Stron jest zobowiązana do niezwłocznego zawiadomienia drugiej Strony o wystąpieniu siły wyższej.
§ 11. Postanowienia końcowe.
- W przypadku, gdyby jakiekolwiek postanowienia OWS okazały się być w całości lub w części nieważne lub nieskuteczne, okoliczność ta w żaden sposób nie wpływa na moc obowiązującą pozostałych postanowień. Sprawy nieuregulowane niniejszymi OWS podlegają przepisom Kodeksu cywilnego.
- Sprzedający zastrzega sobie możliwość dokonania zmian w OWS. Aktualne OWS są dostępne w siedzibie Sprzedającego oraz na stronie internetowej.
- Jakiekolwiek oświadczenia i zawiadomienia składane przez strony wymagają dla swojej ważności formy pisemnej. W przypadkach wskazanych w niniejszych OWU dopuszczalne jest także składanie oświadczeń i zawiadomień faksem lub pocztą elektroniczną.
- Sprawy nieuregulowane niniejszymi OWS podlegają przepisom ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 roku Kodeks Cywilny (Dz. U. nr 16 poz. 93 z późn. zmianami).
- Wszelkie spory mogące wyniknąć na tle realizacji przedmiotu zamówienia będą rozstrzygane w drodze polubownej, a w przypadku nie dojścia do porozumienia na drodze polubownej w terminie 14 dni od dnia powiadomienia drugiej strony o zaistniałym sporze, spory rozstrzygane będą przez Sąd właściwy dla siedziby Sprzedającego.